تحولات منطقه

محمدصادق باطنی به مناسبت روز جهانی کودک یک وعده‌ای به مخاطبان شبکه تلویزیونی کودک داد و درب بازِ شبکه را به برندهای قدیمی نشان داد.

اتفاقات جدید در شبکه کودک؛ از مذاکره با چند برند قدیمی تا ماجرای «جناب خان»
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

هر کشوری روزی را به عنوان روز کودک در نظر می‌گیرد، روز ملی کودک در کشور ما 16 مهر است. کودکی که هم مخاطب دقیق و هم روحیه حساسی دارد و هر خوراکی را نمی‌توان به او القاء کرد. از این جهت کار مدیران و برنامه‌سازان و سریال‌سازان این شبکه از همه سخت‌تر است. 

با توجه به اهمیت این موضوع و جایگاه رسانه ملی میان مخاطبان گروه سنی مورد نظر محمدصادق باطنی که در ابتدا به عنوان مدیر شبکه امید انتخاب شد مسئولیت این شبکه را نیز برعهده گرفت. 

به‌گفته کارشناسان اگرچه از همان ابتدا مدیریت و کار در بخش کودکان سخت بوده است؛ اما اکنون که این رقابت نانوشته شکل گرفته است درصورت بی‌توجهی به اهمیت موضوع کودک و نوجوان می‌تواند مشکلات تربیتی گسترده‌ای میان قشر آینده‌ساز جامعه کشورمان ایجاد کند و هزینه ترمیم این مشکلات بسیار سخت و بعضاً ناممکن است؛ این درحالی است که یکی از مطالبه‌های اصلی برنامه‌سازان و هنرمندان این حوزه، برای پاسخ‌گویی به این نگرانی مهم همواره اختصاص بودجه لازم، جدّی گرفتن حوزه کودک در تلویزیون و استفاده از برندهای این حوزه در شبکه کودک و تقویت برندهای کنونی است.

صادق باطنی مدیر شبکه کودک در پاسخ به این نکات، تأکید دارد که "بنای‌مان به تعامل بیشتر فعالان حوزه کودک در تلویزیون و آماده کردن فضا برای ورود افراد جدید است."

کنار این نکات، حذف برندها و انتقاد قدیمی‌های این حوزه مسئله مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد. یکی از نکاتی که بسیاری به آن اعتقاد دارند قبل از هرچیز باید کودک مهم باشد، در وهله بعدی سهم کودک را شایسته ببینند که کودک در تلویزیون غریب نباشد، طرح‌های کودک معطل اسپانسر نشود.

با محمدصادق باطنی مدیر شبکه کودک همزمان با روز جهانی کودک گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

اقدامات و تحولات/ تمرکز شبکه کودک روی ارتقاء هویت کودکان

* بگذارید ابتدای گفت‌وگو از انتقادها به فقدان نویسنده خوب در حوزه کودک در رسانه ملّی بگویم تا برندهای قدیمی که می‌گویند گویی حذف شده‌اند و فقط برندهای جدید امکان کار کردن دارند. از اینجا شروع کنید.

همگان امروز می‌دانند به واسطه همه واکنش‌ها و اعداد و ارقام شبکه کودک بدون شک یکی از مؤثرترین پلتفرم‌ها و ظرفیت رسانه‌ای کشور در حوزه کودک به شمار می‌رود که در حال حاضر، فعال است. این شبکه بالقوه‌هایی دارد که خیلی بیشتر از آن چیزی است که امروز به فعلیت درآمده؛ منتها ما تمام تلاش‌مان را در یک سال گذشته کردیم؛ همان زمانی که مسئولیت شبکه به بنده سپرده و همکارانم به قدر بضاعت‌مان این بالقوه‌ها در شبکه را به مرحله بالفعل برسانیم. 

مخاطب ما در این شبکه کودکان‌اند؛ از یک طرف تأثیرپذیرترین و از طرفی دیگر حساس‌ترین مخاطبانی‌اند که در صداوسیما با آنها مواجهیم. این مخاطب در بین همه مخاطبان صداوسیما، مخاطبی است که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری بلندمدت کرد، می‌توان آثاری را در این مخاطب و تعاملی را با او رقم زد که قابل مقایسه با هیچ رده‌ای دیگر از مخاطبان نیست. هویت مخاطب کودک و اتفاقاتی که در زمینه ساخت و رشد هویتی بچه‌ها می‌توان رقم‌شان زد.

ما در دوره جدید تمرکزمان را روی همین موضوع ارتقاء تعامل هویتی‌مان با مخاطبان گذاشته‌ایم؛ کارهای مختلفی هم در این راستا انجام شد. از احیای برخی از برندهای موفق شبکه، چه برندهای برنامه‌ای و چه کاراکترهایی که در شبکه موفق بودند. نیاز داشتند فرصتی برای بازطراحی‌شان به وجود آید تا برندهای جدید در شبکه متولد شوند.

یک تمرکز جدّی روی بحث کاراکتر و ساخت شخصیت‌های جدید از طراحی کاراکترهای جدیدی مثل «نوید» که یک سال با مجموعه تیزرهای انیمیشن‌ها و پویش‌ها تا راه‌اندازی برنامه‌ای مثل «عروسک‌خونه» که در حوزه عروسکی مشغول به کاراکترسازی و کاراکترپردازی است تا کارهایی که به سمت ساخت مجموعه آثار انیمیشن‌ها رفتیم که کارهای ویژه‌ای اتفاق بیفتد. 

درب باز شبکه کودک به روی برندهای قدیمی/روی احیای حوزه نمایشی کار کردیم

* در کنار پاسخ به این سؤال که برندهای قدیمی به شبکه کودک برخواهند گشت به حوزه نمایشی هم اشاره کنید که قرار است سریال‌ها و یا مجموعه‌های نمایشی کودکانه را شاهد باشیم؟

روی احیای حوزه نمایشی در شبکه کار کردیم و در این حوزه کاملاً اختلال اتفاق افتاده است؛ از تولیدات انیمیشن و عروسکی گرفته تا تبدیل برندهای عروسکی‌ به حوزه قصه‌گویی و نمایشی که کار جدّی انجام شده و به زودی از آنها رونمایی می‌شود، یک بخشی که بالفعل شده روی آنتن رفت.

درباره برندهای قدیمی سؤال کردید؛ سراغ چند برند قدیمی رفته‌ایم، برندهای موفق قدیمی که در حوزه کودک مشغول فعالیت بودند. تا این لحظه یکی دو گفت‌وگو انجام شده که موفق هم بوده به زودی نتایج آن را مخاطبین خواهند دید. اصلاً یکی از کمبودهای شبکه در سال‌های گذشته ایجاد فضای تعامل در برنامه‌ها و فضاسازی تعامل روی آنتن بوده که اتفاق نمی‌افتاد.

الان هرکدام از برنامه‌های شبکه کانال‌های چند صد هزار نفره دارند و دائماً با مخاطبانش در تعامل‌اند و حداقل در یک ماه دو پویش در شبکه داریم. یک نیاز مرتبط با کودک، از پویش خواهر برادری تا پویش کیفمو بستم در حوزه نوشت‌افزار که اتفاق افتاد. تا پویش‌های دیگری همچون قصه ما و پرچم ایران و ... 

نکته اصلی درباره بازگشت برندهای قدیمی این است که در کنار ارتباطات و تعاملات و مذاکرات ما، درب شبکه کودک هم به روی همه برندهای قدیمی و استعدادها باز است.

می‌گویند ما قصد کنار گذاشتن بزرگترهای حوزه کودک را داریم؛ از اساس غلط است

* غرض از طرح این پرسش آن بود که قبل از حضور شما در شبکه کودک، بسیاری از برندهای این حوزه می‌گفتند چرا ما در شبکه کودک نیستیم و با حضور شما یکی از عموفیتیله‌ای‌ها با یک برنامه برگشت و اتفاق خوبی بود. آیا قرار است این روند ادامه داشته باشد؛ ما خیلی برندهایی داریم که واقعاً جای‌شان خالی است. 

بسیاری در طول این سال‌ها در حوزه کودک کار کردند که تعدادشان زیاد است. هرکدام‌شان تجربه‌های ارزشمندی‌اند و این‌طور که وانمود شود ما بزرگترهای این حوزه و به تعبیری برندهای قدیمی این حوزه را می‌خواهیم کنار بگذاریم از اساس غلط است. در صورتی‌که ما در دوره جدید تلاش‌مان را می‌کنیم در کنار استفاده از تجربه‌ها و قدیمی‌های این حوزه، از نسل جدید و ایده‌های آنها نیز بهره ببریم. 

خوشبختانه درب شبکه کودک به روی همه فعالان و قدیمی‌های این حوزه باز است و کماکان با قدرت و قوت از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های جدید بهره خواهیم برد. افرادی که با هنرمندی‌شان کارهای ماندگاری را آفریدند و از آن سو هم جوانان مستعدی آمده‌اند که واقعاً ایده‌های خوبی دارند و بایستی از آنها هم استفاده شود. در واقع امروز می‌خواهیم در شبکه کودک رنگین‌کمانی از استعدادها و تنوع برنامه‌سازی را شاهد باشیم. 

در گذشته 7 ساعت برنامه در شبکه کودک تکرار می‌شد و امروز به یک ساعت رسیده!

* یک مقداری درباره تحولات و اقدامات شبکه کودک صحبت کنید.

یک تحولاتی در حوزه کنداکتور شبکه داشتیم و سابق بر این در یک روز حدوداً 7 ساعت محتوای جدید داشت و همان را تکرار می‌کرد. الان به نقطه‌ای رسیده نهایتاً حدود نیم ساعت تا یک ساعت تکرار در روز داریم و کنداکتور شبکه خیلی متفاوت شده است. از طرفی دیگر در حوزه تأمین خارجی یک سال گذشته قریب به 20 هزار دقیقه انیمیشن‌های روز خارجی را توانستیم متناسب با نگاه‌های تربیتی و فرهنگی خودمان آماده کنیم و یک رنگ جدید به حوزه کارهای تأمینی بدهیم. 

در حوزه خاص مثل حوزه سرود برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشتیم با اتکا به ظرفیت‌های بیرونی در کشور اتفاق افتاده و حجم زیادی سرودهای وایرال شده و فضای جدّی که در بین کودکان پخش شده، سهم شبکه کودک در تثبیت این اتفاق، شاید معروف‌ترین سرود «جشن فرشته‌ها» بود تا پویش و اتفاقات بعید را رقم زد.

تمام تلاش‌مان را کردیم در یک سال گذشته شبکه کودک را که یک شبکه موفق بود را به قدر بضاعت‌مان اثرگذاری‌اش را هرچه بیشتر بالا ببریم. شاید نمونه بارز آن «سر سفره خدا» باشد که چند سالی در آنتن غیبت داشت و این برند احیا شد و بازگشت آن به آنتن یک نوع فضای تعامل تربیتی فضائل دینی ایجاد می‌کرد. تا برنامه‌های جدید «یک خونه آشپزخونه» برنامه پرمخاطب سازمان صداوسیما به حساب می‌آید. در حوزه سلامت، هنر دست‌ورزی و آداب و عادات بچه‌ها تلاش‌مان را کردیم کار کنیم و مسیر خیلی طولانی است. کودک ما خیلی شایسته‌تر از آن است که تا این لحظه کارهایی که توانستیم برای او انجام دهیم.

کلی ظرفیت‌های جدید نسبت به آنچه که پیگیری کرده‌ایم، وجود دارد. اما اتفاق خوشایند این است که جلوتر حرکت کرده‌ایم. مسیر پیش‌رو را مسیر روشنی را می‌بینیم ان‌شاءالله ظرفیت شبکه کودک با پیوند ظرفیت‌های کودک کشور بتواند به مؤثرترین ظرفیت‌های رسانه‌ای کشور برای تربیت نسل آینده انقلاب اسلامی تبدیل شود. 

«سنجد» برمی‌گردد

* مصادیقی از این مذاکرات و بازگشت برندهای قدیمی دارید بفرمایید.

یکی از سیاست‌های جدّی که در شبکه کودک دنبال آن هستم، درها را باز کرده‌ایم که از تعداد زیادی از مؤثرین حوزه کودک استفاده کنیم. اما یک بخشی مشکل هم داریم در تکاپوی حل آن مشکل هستیم که محدودیت‌های بودجه‌ای است. در تلاشیم مشکلات در این زمینه را برطرف کنیم. اما در عین حال نکته اصلی این است که درها باز است. یکی از مصادیق بازگشت برندهای قدیمی، بازگشت برنامه تلویزیونی «سنجد» است که با تیم تولید صحبت‌هایی داشتیم که به زودی ان‌شاءالله قراردادشان بسته می‌شود و فرآیند تولید از سر گرفته می‌شود. در کنار بازگشت این برندهای قدیمی که تجربه‌های گرانسنگی به شمار می‌روند از برندها و کاراکترهای جدید هم استفاده خواهیم کرد.

جناب‌خان به شبکه کودک می‌آید؟

* صحبت‌هایی درباره حضور جناب‌خان در شبکه کودک مطرح می‌شود؛ صحت دارد؟

جناب خان عروسک شبکه نسیم است و اساساً با وجود جذابیت‌های فراوان و ارزشمند بودن این عروسک اما برای بزرگسالان کاربرد دارد. محمد بحرانی دعوت ما را برای «عروسک خونه» قبول کردند و اصلاً سیاست ما است که از برندهای خوب بهره ببریم. همان‌طور که در شب یلدا و نوروز با حضورشان برنامه ساختیم. ان‌شاءالله به دنبال این هستیم که امسال هم «عروسک‌خونه» را داشته باشیم.

روی آنتن هم گفتم «جناب خان خوش‌آمدی به شبکه کودک و رونق تازه‌ای دادی»- باز هم می‌گویم جناب‌خان اینجا خانه توست و ممکن است مجدداً برای مجال و فرصتی از او دعوت کنیم. اما فکر می‌کنم حضور جناب‌خان در شبکه نسیم بتواند اثرگذاری بیشتری را رقم بزند. ما همیشه در بزنگاه‌ها و زمان‌های خاص از سرمایه‌های رسانه ملّی بهره می‌بریم.

مجموعه نمایشی برای «مل‌مل» ساخته می‌شود

* حتی گفتید سریالی برای «مل مل» خواهید داشت؛ این سریال به کجا رسید؟

بله. ما یک  مجموعه نمایشی را در دست داریم که روی آن کار می‌کنیم. طرح‌هایی را داریم که «مل مل» را از آن فرم استیجی‌اش خارج کند و احتمالاً برنامه کاملا عروسکی خواهد بود؛  ان‌شاءالله به موقع آن اعلام می‌کنیم. ما الان در حال یک بازطراحی‌ هستیم که با شخصیت‌ها و کاراکترهای جدید «مل‌مل» را به عنوان یک مجموعه نمایشی به آنتن برسانیم. خیلی امیدواریم این برنامه عروسکی با این بازطراحی جدید جذاب‌تر شود.

وعده مدیر شبکه کودک

* وعده‌ای که می‌توانید به عنوان هفته و روز جهانی کودک بفرمایید.

بچه‌ها منتظر اتفاقات بزرگی درباره انیمیشن ایرانی در کشور باشند. یک بخشی از انتقادات درباره برخی از کارهای نمایشی خارجی‌ روی آنتن، دلیلش این است دست ما در تولیدات داخلی بسته بود ان‌شاءالله به زودی تعداد زیادی از انیمیشن‌های ایرانی با کاراکترهای جدید روی آنتن شبکه کودک خواهند دید که رنگِ جدیدی از انیمیشن ایرانی را در تلویزیون به منصه ظهور می‌رساند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.